Geen algeheel rookverbod horeca tot 2009

| | Reacties (30)

De Telegraaf:

Aan het einde van 2008 moet tot 75 procent van alle caf?s en discotheken een rookvrije zone hebben. Datzelfde geldt dan voor 100 procent van de restaurants. Dat heeft de brancheorganisatie KHN donderdag meegedeeld.

In minimaal 95 procent van de hotels moet eind 2008 rookvrij kunnen worden ontbeten. Verder moeten alle hotels rookvrije kamers aanbieden. Alle ijssalons moeten dan geheel rookvrij zijn en van de fastfoodsector moet 80 procent een rookvrije zone hebben.

Wat een mietje is minister Hoogervorst van Volksgezondheid toch! Wat is het verschil tussen een rookvrije werkplek buiten de horeca en een werkplek in de horeca? Juist, op die horeca-werkplek komen ook de klanten en die willen lekker roken. Nog steeds word je als niet-roker geboren - en zouden rokers zich dus moeten aanpassen; ze worden immers niet gedwongen om te beginnen met roken - maar diezelfde niet-roker moet zich maar overal aanpassen. Als niet-roker moet je maar afwachten of er een rookvrije zone is, maar daartoe zijn horecagelegenheden de komende jaren niet verplicht. En wat een onzin dat een bepaald percentage van de gelegenheden rookvrije zones moet hebben. Waarom niet allemaal?

En waarom niet eens kijken naar een land als Ierland waar het bijna algehele rookverbod zonder noemenswaardige problemen werd ingevoerd? Ierland is nota bene een land waar roken veel m??r is ingeburgerd dan hier in Nederland.

Hoogervorst moet zich eens niet zo laten betuttelen door de horeca-lobby. Ik weet zeker dat er op dit moment ook mensen niet naar een horecagelegenheid gaan, omdat daar gerookt wordt. Dat is ook gemiste omzet. Als iemand zo nodig moet roken, gaat ie maar naar buiten. En niet andersom - dat ik als niet-roker maar in een speciale niet-roken-ruimte moet gaan staan. IK heb die afwijking om te roken niet (en overigens ook nooit de behoefte aan gehad).

Categories:

30 Comments

Zegt het voort, zegt het voort!

(Inderdaad, ik ben ook een niet-roker.)

Ik ben dus wel roker, maar daar gaat het helemaal niet om !! Het hele idee gaat om een rookvrije werkplek ! Het gaat niet om niet-rokers, die zich bijna niet meer in cafe's op zouden kunnen houden. Ik vind dat zulke onzin. Als je denk dat er een markt is voor een rookvrijcafe/discotheek in bv Maastricht dan moet je maandag of beter vanmiddag nog naar de bank gaan en je plannen presenteren.
Dat iedereen een rookvrije plek moet hebben vind ik dan wel weer wat hebben maar waarom in een branche waar waarschijnlijk 80% van de werknemers rookt, en diegene die het niet doen er geen probleem mee hebben !

Een bezoek aan Ierland (inderdaad een ontzettend rokersland) bewees voor mij ook dat een algeheel rookverbod in de horeca prima kan. Het wordt er echt niet minder druk of gezellig door.
Ik denk dat het rookvrij maken van openbare gelegenheden alleen een kwestie van tijd is. Jammer dat het nog zo lang moet duren in Nederland... Maar ja, mensen zijn altijd bang voor verandering.

Het is voor niet rokers, mensen met COPD nog steeds een probleem om uit eten te gaan. Je wordt steeds weer geconfronteerd met de vervuilde lucht!!! Argumenten van: dan raak ik mijn klanten kwijt vind ik niet relevant, het kan ook zijn dat er juist meer mensen komen die uiteindelijk eens in een gezonde omgeving kunnen eten!!!!

Volkomen gelijk! In New York steeg de omzet NA de invoering van het rookverbod.

Kunnen wij geen krachtigere aktie voeren?

Beseft de heer minister wel dat hij medeplichtig is aan onvrijwillige doodslag van duizenden mensen?

Peter

Dat is dus allemaal bullshit. in new york steeg het aantal faillisementen en daalde de omzet. In ierland zijn verliezen gemeld van 18 % (tot 2 jaar na invoering) en in schotland al van 10%(een paar weken!).

Ik ben een niet-roker, maar werk in de horeca.

Groet, Niek

Zien jullie je het nou echt allemaal voor je???? Een disco of bar restaurant waar niet gerookt mag wordt. Denk nou toch even een beetje realisties na DENK EVEN NA. Dat zal nooit gebueren dat is aan de eigenaar van een restaurant bar of dico die bepaald of er gerookt mag worden in ZIJN lees goed ZIJN pand. Je kan toch ook niemand verbieden om in z'n eigenhuiskamer te roken. Ik rook niet maar heb er ook geen last van. Als ik een rookvrije disco bar of wat dan ook in kom ga ik gelijk weg daar ga ik niet eten of drinken. Dit is al zo lang aan de gang dat je het niet zo maar kan veranderen meer daar is het immers al veel te laat voor. Dus voor alle niet rokers die zich ergeren aan alle wel rokers, JULLIE HEBBEN PECH!!!!!!!!!!!!!!!! Het is wat het is!

Groetjes van een niet roker

Ik begrijp nog altijd alle toestanden rondom het roken niet. Ik ben roker geweest en al een hele tijd niet meer. Toch ben ik tegen het rookverbod (en dan zeggen ze dat ex-rokers het ergste zijn....)omdat het gewoon nergens op slaat.
Laat de overheid zich druk maken over belangrijke dingen. Ik ben er ook van overtuigd dat een rookverbod leidt tot verliezen in de horeca. Ik ben zelf muzikant: Neem zalen waar mensen speciaal voor de bands komen; Die blijven na afloop hangen, drinken ene biertje en roken een peuk. Als dat niet meer kan gaan ze meteen naar huis!
Als we ons dan druk gaan maken, doe dan iets aan de dieseluitstoot. Jaarlijks overlijden er meer mensen aan dieseluitstoot en fijnstof dan aan meeroken. Mijn ex is ook zo'n hypocriete trut. Altijd aan het zeiekn over rokers, maar wel een oude rotte diesel rijden en nu is ze verhuisd naar een woning op nog geen 100 meter van de snelweg. Die ligt lekker in d'r tuin fijnstof en roetdeeltjes in te ademen!!!!

Ik vind het echt zo achterlijk wat ik hier lees. Roken is dodelijk en ongezond!
Blijkbaar hebben veel mensen schijt aan mensen die wel gezond willen leven of die al aan ziektes lijden.
De horaca moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dit kan niet wanneer er gerookt wordt.
Als je zo graag je gezondheid wil verneuken, ga dan lekker in je eigen huis roken en neem tijdens het uitgaan een nicotinekauwgom ofzo.
Het is gewoon belachelijk dat een niet-roker rekening moet houden met een roker.
En trouwens zou ik wel eens de reacties van vele rokers willen zien als ze lijden aan bijvoorbeeld longenfyzeem en dan in een rokerige ruimte worden gezet. Dan kan je zien hoe sneu een roker kan zijn.
Ze zeggen altijd dat veel niet rokers zeikerds zijn, de grootste zeikerds zijn rokers.
De meeste rokers zijn gewoon erg egoistiscch ingesteld en dat kan niet in een samenleving.

Wat ad trouwens schrijft over de uitstoot van uitlaatgassen ben ik het ook wel mee eens.
Alleen verkeer is er om mensen van A naar B te brengen om bijvoorbeeld te werken.
Er zijn daarbij te veel mensen die misbruik maken van die "stille killers", door uit luiheid de auto of scooter te pakken terwijl dit makkelijk lopend of met de fiets kan.
Alleen het gaat nu over roken en roken is echt nergens goed voor.
En ik heb ook liever dat ze nou eindelijk eens waterstof gaan gebruiken als energiebron, maar het gaat allemaal weer om het geld. Net als roken. Omdat er geld in het spel zit wordt het rookverbod tegengegaan.
Mensen moeten eens nadenken dat gezondheid belangrijker is dan geld. Niet alleen voor ons, want de aarde is ook van de dieren en andere levende wezen, planten ... I


Perry Je klinkt als een oud wijf!! PUSSY!

Een eigenaar van een restaurant mag zelf bepalen of zijn klanten mogen roken ja of nee dat is niet aan de regering om dat te bepalen

Gerrard een niet roker

een eigenaar van cafe of restaurant bepaald zelf wat hij wil , ik zit met een groot bord op mijn cafe ; ROKERSCAFE , heel duidelijk dan blijven de voorstanders van een rookvrije horeca toch lekker weg , trouwens wat iedereen vergeet er is door veel ondernemers heel veel geinvesteerd in zeer goede afzuig/ ventilatiesystemen ( door T.N.O getest halen voor 99% rook uit de lucht, maar ja niet rokers zijn geen zeikers alleen die 1% nog DODELIJK.

een eigenaar van cafe of restaurant bepaald zelf wat hij wil , ik zet met een groot bord op mijn cafe ; ROKERSCAFE , heel duidelijk dan blijven de voorstanders van een rookvrije horeca toch lekker weg , trouwens wat iedereen vergeet is dat er door veel ondernemers heel veel is geinvesteerd in zeer goede afzuig/ ventilatiesystemen ( door T.N.O getest, halen voor 99% rook uit de lucht, maar ja niet rokers zijn geen zeikers alleen die 1% nog .

.ik heb een rookvrij cafe, een gezellige bar en ik heb een cafe waar gerookt mag worden, gezellig druk, in het rookvrije cafe zit geen kip, waar blijven ze nou ? die niet rokers.

Een eigenaar van een restaurant heet personeel in dienst! Het is een taak van de overheid om dit personeel te beschermen tegen de slechte gevolgen van oa. tabaksrook. Als een eigenaar dus niet zelfstandig een verbod invoert vind ik het heel terecht dat de overheid dit doet. Wanneer je een eigen zaak hebt betekent het niet dat je daar veder alles maar kunt doen waar je zin in hebt. Waarom zou een werknemer op een kantoor wel en een horecawerknemer geen recht hebben op deze bescherming?


Mark

Je hebt de recht om thuis te drinken en te koken blijf lekker thuis als een rookerscafe je niet bevalt JE HOEFT NAMELIJK NIET NAAR EEN ROOKERSCAFE! Je kan jezelf beschermen door lekker thuis te blijven of om naar een niet rookerscafe te gaan dat is jou recht. De overheid moet ze bek houden!! Ik kom jou toch ook niet vertelen wat je in je eigen huis wel of niet mag. En voor het personeel die kunnen ook gewoon een andere job gaan zoeken je weet voordat je daar gaat werken dat er wel degelijk gerookt wordt dus kom achteraf niet zeiken over je gezondheid want dat wist je toen je de job nam.

Weet je wat het is met mensen zoals Mark en Perry dat zijn van die mensen die alleen maar lopen te zeiken om hellemaal niets. Waar hebben jullie het nou toch over???? Een sigaretje???? Gaan jullie de pijp uit als een ander naast je zit te roken???? En als je last van de rook ga dan naar een niet rookerscafe of kook en drink lekker thuis. Jullie moeten je zeik bek houden en lekker thuis blijven!!!!!

groetjes van een ex roker


Aan Mark

Wie geeft jou of de overheid het recht om mijn rokers recht te ontnemen in mijn eigen huis? (leg me dat even uit als je dat kan) Ik dacht dat we in Nederland zo vrij willen leven en zijn met alles of waren we dat opeens even vergeten?

Sorry dat ik het je moet zeggen Markie!! Ik heb me eigen restaurant cafe en doe toch echt wel wat ik zelf wil in mijn HUIS en als het jullie niet rokers niet bevalt wijs ik jullie naar het gat van de deur. Precies zo als David hier boven het zegt JE HOEFT NAMELIJK NIET TE KOMEN zo simpel is het gewoon. Ik begin ook steeds meer schijt te krijgen aan de niet rokers met hun egoistische gedrag om ons het rokers recht te willen ontnemen.

Ik heb schijt aan jullie niet rokers!!
Stephan

Voor de eetgelegenheden valt er nog wat voor te zeggen, maar ik weet zeker dat als het rookverbod doorgaat, mijn caf? binnen afzienbare tijd ten gronde is. 80% procent van mijn gasten roken. Zelf heb ik nooit gerookt, maar ik heb gekozen voor de horeca en zeur daar dus ook niet over. Diegene die beweert dat een rookvrij caf? wel rendabel is, moet nu naar de kvk gaan en morgen beginnen. Let wel, de laatste twee experimenten zijn geflopt! Ik bepaal in mijn eigen huis of er gerookt mag worden, dus ook in mijn caf?! Wanneer houdt de betutteling in dit land eens op? Buiten bovenstaande argumenten, wil ik graag even kwijt, dat ik in mijn naaste omgeving veel mensen ben verloren aan (long)kanker en dat het naief is om te denken dat alleen roken de boosdoener is. Wilt u niet aan vuile lucht blootgesteld worden, dan stel ik voor, dat u vanaf nu nooit meer naar buiten gaat! En laat u, mij en mijn gasten voor zichzelf denken, we mogen al zo weinig!

Hieronder een krantenknipsel van 10-05-05


Rookverbod horeca kost banen
En de antirooklobby maar gillen dat een rookverbod in de horeca voor alle partijen beter is. Welnu, kom daar niet in Ierland mee aan. Sinds de invoering van het rookverbod eind maart 2004 hebben al meer dan tweehonderd pubs hun deuren moeten sluiten. Volgens de uitbaters blijven gasten weg omdat ze geen sigaret mogen opsteken. Landelijk heeft het verbod geleid tot een omzetdaling van 10 tot 15 procent en ondanks de opkrabbelende economie gingen er 7600 banen verloren. De pubeigenaren dringen er dan ook bij Dublin op aan om zones voor rokers te mogen inrichten in hun caf?s.

Hallo meneer Stroes,

Hier heb ik mijn informatie van. En trouwens iedereen bedankt voor je mening!

Av

TV host Oprah Winfrey gives audience members $1,000 (?526) each to donate to a charitable cause...

WAT EEN ONZIN OM DE HORECA ROOK VRIJ TE MAKKEN JE HELP DE HORECA NAAR DE KLOTEN ALS JE HET DOOR VOERT IK WERK NU 5 JAAR IN DE HORECA EN EEN CAFE IN NEDERLAND MOED BLAUW STAAN VAN DE ROOK EN EN DAT ER MENSEN ZIJN DIE ER NIE TEGEN KUNNEN ZOEKEN ZE EEN PLAAK ZONDER ROOK WANDN ALS JE WIL IS HET ER EN UIT TE VEEL ONDERZOEK IS GE BLEKEN DAT DE ROKERS ZONE VEEL DRUKER IS MEER OMZET EN DAT BIJNA ALLA NIET ROKERS EN OOK STAAN DUS WAT EEN KLOTE PLAN HET OOK IS ET GAAT VERLOPIG NIE DOOR WAND ZE HEBBEN DE HELE HORECA TEGEN ZICH EN TERECHT EN ALLE OMZET IN ANDERE LANDEN ZIJN HEEL ERIG GEDAALD SINS HET DAAR WEL IS INGEVOERT EN DE HORECA HEEFT AL 4 SUPER ZWAARE JAAREN GEHAD EN WAT WIL JE NOU DE HORECA NAAR DE GROND WERKEN WAND DAAR ZIJN WE WEL MEE BEZIG EN DAN GAAN DE PRIJZEN NOG VEEL MEER OMHOOG DUS WAT WIL JE

GR ROELAND

WAT EEN ONZIN OM DE HORECA ROOK VRIJ TE MAKKEN, JE HELP DE HORECA NAAR DE KLOTEN ALS JE HET DOOR VOERT. IK WERK NU 5 JAAR IN DE HORECA EN EEN CAFE IN NEDERLAND MOED BLAUW STAAN VAN DE ROOK EN EN DAT ER MENSEN ZIJN DIE ER NIE TEGEN KUNNEN ZOEKEN ZE EEN PLAAK ZONDER ROOK WAND, ALS JE WIL IS HET ER EN UIT TE VEEL ONDERZOEK IS GE BLEKEN DAT DE ROKERS ZONE VEEL DRUKER IS MEER OMZET EN DAT BIJNA ALLA NIET ROKERS EN OOK STAAN DUS WAT EEN KLOTE PLAN HET OOK IS ET GAAT VERLOPIG NIE DOOR, ZE HEBBEN DE HELE HORECA TEGEN ZICH EN TERECHT EN ALLE OMZET IN ANDERE LANDEN ZIJN HEEL ERIG GEDAALD SINS HET DAAR WEL IS INGEVOERT, DE HORECA HEEFT AL 4 SUPER ZWAARE JAAREN GEHAD EN WAT WIL JE NOU DE HORECA NAAR DE GROND WERKEN,DAAR ZIJN WE WEL MEE BEZIG EN DAN GAAN DE PRIJZEN NOG VEEL MEER OMHOOG DUS WAT WIL JE NOU!!!!!!!

GR ROELAND

Ik ben net terug gekomen uit Italy daar is al 2 jaar een rookverbod en het werkt prima! men was daar ook bang voor omzetdaling in de horeca maar wat zijn de feiten "het is drukker dan voorheen" Tevens heb ik een aantal rokers gesproken die vertelden dat ze verwacht hadden dat het moeilijk zou zijn, maar dat is niet het geval over het algemeen zijn de rokers er blij mee. ze gaan zo nu en dan naar buiten om te roken.
Niet zeuren gewoon doen we leven in 2007 tijd voor wat nieuws!!!

Ik ben net terug gekomen uit Italy daar is al 2 jaar een rookverbod en het werkt prima! men was daar ook bang voor omzetdaling in de horeca maar wat zijn de feiten "het is drukker dan voorheen" Tevens heb ik een aantal rokers gesproken die vertelden dat ze verwacht hadden dat het moeilijk zou zijn, maar dat is niet het geval over het algemeen zijn de rokers er blij mee. ze gaan zo nu en dan naar buiten om te roken.
Niet zeuren gewoon doen we leven in 2007 tijd voor wat nieuws!!!

Ik ben helemaal voor een rookvrij cafe. Laatst was k uit en ben gewoon eerder weggegaan omdat het niet uit te houden was die rooklucht. Ik wil ook gezellig uit, maar wel waar het niet helemaal blauw staat. Omdat een groot deel van de bevolking verslaafd is, moeten de niet-rokers ook mee doen aan die onzin! Voor mij liever gisteren dan vandaag die rookwet!! En als ALLE horeca gelegenheid rookvrij moet zijn, valt dat in de omzet echt wel mee, mensen willen toch uit!

Het is allemaal zó simpel en logisch. Het is al lang & breed bewezen dat meeroken minstens zo schadelijk voor de gezondheid is als actief roken. Hieruit volgt: Het is zeer asociaal & onrechtvaardig dat de rokers de niet-rokers dwingen om mee te roken.

Ieder mens moet de keuze hebben. Er is in ned. maar 1 soort horeca en daar mag doodleuk gerookt worden. Ofwel, iemand die niet wil roken kan niet naar een horeca gaan waar niet gerookt wordt. Een niet-roker wordt dus in elke horeca-gelegenheid altijd gedwongen (dus geen keuze gelaten) om mee te roken. Volstrekt onacceptabel. En het is een grof schandaal dat de rokers de niet-rokers al zo lang dwingen om mee te roken en dus al zo lang schade toebrengen aan de gezondheid van niet-rokers!

Ik doe momenteel onderzoek naar meningen van rokers en niet rokers over de invoering van het rookverbod.Nou ik kan hier mijn conlusies aardig trekken. Ik heb zelf vroeger gerookt maar hoor sinds drie jaar bij de 78 % van de bevolking die niet rookt. Ik ben 21 jaar, ga geregeld uit, maar ja, ik sta altijd in de rook. Discotheken waar niet gerookt mogen worden bestaan namelijk niet! En het meest smerige is dat je kleren altijd stinken omdat die andere 28 % moet roken. Nou moet ik eerlijk zeggen dat in discotheken de afvoer vrij goed, je ruikt het nauwlijks maar in cafees, daar staat het echt blauw. Ik denk echter dat wanneer je in geen enkele kroeg niet meer mag roken het wel rendabel is voor rookvrije kroegen. natuurlijk gaan mensen liever naar tenten waar het wel mag, maar als dat nergens meer is, dat zijn die kroegen best rendabel. Wel valt me de enorme aggresiviteit op van de rokers op deze site, die niet-rokers zeikers vinden. Jullie hebben totaal geen idee van de overlast die mensen kunnen hebben van het roken (ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook niet aan dacht toen ik rookte). niemand zou zeuren over jullie sigaretje als ze er zelf niks van merkten hoor. het maakt mij niks uit dat andere mensen roken zolang ik maar niet mee hoef te doen, want daar heb ik namelijk niet voor gekozen. Ik heb zelf ook in een kroeg gewerkt. Stond de hele avond zware shag in te ademen, en ging met een zere keel naar bed. En nou zeggen jullie natuurlijk dat ik niet in de horeca moet werken, nee die 78% van de mensen moeten maar lekker thuisblijven en die 28% heeft het hele uitgaansleven voor zichzelf. Dat noem ik pas egoistisch!

tja ik ben zelf sinds twee jaar gestopt daar ik er achter ben gekomen dat het niet goed is voor de gezondheid aan de andere kant om het maar banaal te noemen is het zo dat roken en bier al honderden jaren samen wordt beleefd en zo in onze cultuur is ingeburgerd dat ik het te gek voor woorden vind dat het nou in een keer voor iedereen moet gelden laat alsjeblieft de kroegen voor wat ze zijn en bepaal zelf of je er heen wilt gaan voor restaurants is het een compleet ander verhaal die hebben inderdaad de mogelijkheid om een "chambre separe" te voeren heel gezellig van je tafel koffie en andere versnaperingen in een aparte ruimte nogmaals laat kroeg kroeg zijn en kun je er niet tegen dan zijn er genoeg gelegenheden waar je naar toe kan gaan waar niet wordt gerookt

niet rokende kroegeigenaar uit Maastricht

Weet je ik kan me hier best over opwinden. Weet je wat het is als het echt zo is dat het grootste deel van de bevolking kiest voor een algeheel rookverbod, laat er dan gewoon gezonde concurrentie zijn. Ik beaam dat het in de restaurants wat anders ligt heb daar ook niet zo problemen mee, alhoewel ik daar ook graag zelf de keuze wil maken of ik in een roker of niet rokers cafe of restaurant wil zitten. Ik dacht dat we in een vrij land leefde. Waarom moeten we toch altijd doorslaan in dit soort regelgeving. Vandaar gezonde concurrentie in dit geval tussen de rokers en niet rokers etablissimenten. Maar laat wel de keuze aan de consument.

Over dit bericht

Dit bericht is geplaatst op 2 september 2004 19:52.

Astrid de Jong terug op 3FM :( is het vorige bericht.

Zwaargewonde bij verkeersongeluk in Beringe (L) is het volgende bericht.

Recente berichten staan op de voorpagina of zoek in de archieven naar alle berichten.

Powered by Movable Type 4.23-en